با این که سفر کردن به طبیعت، یکی از فعالیت هایی است که برای جسم و روح بسیار مفید است و بسیار توصیه می شود، اما اهمیت حفظ محیط زیست در سفر ملاحظاتی هم دارد اما امروزه برخی افراد با بی‌رحمی تمام به محیط زیست و حیات جانوری آسیب‌های جدی وارد می‌کند. آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست، یکی از پیامد‌های حضور بشر در طبیعت است. حال قصدمان در گردآوری این مطلب این است که چگونه میتوان ضمن آسیب نزدن به محیط اطراف از آن نهایت لذت را برد؟ پس تا آخر همراه شهرکمپ باشین.

اهمیت حفظ محیط زیست در سفر - شهرکمپ
اهمیت حفظ محیط زیست در سفر – شهرکمپ
پیشنهاد خرید شهرکمپ
اهمیت حفظ محیط زیست در سفر

بخاری جیبی بنزینی مدل سفری

تومان320.000تومان320.000مشاهده و خرید

چگونه از محیط زیست محافظت کنیم؟

با انجام اقدامات به ظاهر ساده، میتوان کمک شایانی به اهمیت حفظ محیط زیست در سفر جهت حفظ زیبایی‌ها کرد تا همگان از آن لذت برده و آیندگان نیز سهیم باشند، این اقدامات شامل:

  1. استفاده هر چه کمتر از کیسه های پلاستیکی: کیسه های پلاستیکی به دلیل داشتن روند کند تجزیه، بیشترین آسیب را به طبیعت و جانوران وارد می‌کنند. حتی المقدور از سبد مسافرتی جادار و یا کیسه های پارچه ای چندبار مصرف استفاده کنیم تا پلاستیک کمتری وارد چرخه طبیعت شود.
  2. عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و نی‌های پلاستیکی: استفاده از این محصولات موجب تولید زباله بیشتر می‌شوند و به دلیل ساختارشان تهدیدی بزرگ برای سلامت محیط علی الخصوص حیوانات هستند. تا حد امکان زباله ی کمتری تولید کنیم.
  3. خاموش کردن آتش: در صورت استفاده از آتش، حتما قبل از ترک محیط از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نمایید.
  4. عدم شکار حیوانات شکار ممنوع: شکار بی رویه حیوانات، موجب انقراض حیوانات شده و اکوسیستم محیطی را برهم میزند.
  5. جمع آوری زباله ها: زباله ها نقش اساسی را در تخریب محیط زیست ایفا می‌کنند. و علاوه بر این موجب تجمع موجودات موذی و گسترش بیماری ها می‌شوند. بهتر است قبل از ترک محل کمپ یا سفر، محیط را عاری از هرگونه زباله کنیم و آنها را در طبیعت رها نکنیم. لازم به ذکر است که جداسازی زباله تر و خشک اقدامی بسی شایسته است. در کل بازیافت در طبیعت را فراموش نکنیم.
  6. محافظت از پوشش گیاهی ودرختان منطقه: از شکستن درختچه ها و شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش یا هر گونه اقدام دیگرخودداری کرده و به دیگران علی الخصوص کودکان نیز آموزش دهیم.
  7. مصرف هوشمندانه‌ی آب: به جای استفاده از بطری‌های یکبارمصرف آب، از بطری‌های چندبار مصرف آب یا قمقمه استفاده کنید. با یافتن منابع آبی در طبیعت مثل چشمه‌ها و استفاده صحیح از آن میتوان آب سفر را تامین کرد.
  8. حفاظت از زمین در کمپ: بهتر است اگر قبل از ما در مکان انتخابی ما، از مکانی برای چادر زدن یا آتش روشن کردن استفاده کرده اند، ماهم از آن بهره مند شویم تا کمترین آسیب به محیط وارد شود.
  9. برای شست و شوی لباس های خودمان و سایر نظافت‌های خانگی از مقدار کم و مناسب مواد شوینده استفاده کنیم. این مواد موجب آلودگی خاک و آب می‌شوند. در صورت امکان از پاک کننده‌هایی با آلودگی کمتر مانند پودر صابون استفاده کنیم.

رودخانه‌ها همیشه مامن زیبایی و آرامش بوده‌اند و فرصتی برای فارغ شدن از هیاهو و شلوغی‌های شهر؛ زیرا هیچ جایی مانند رودخانه‌ها، انسان را به آرامش نمی‌رساند. پس در حفظ پاکیزگی آن ها بکوشیم. در رودخانه ها مواد شوینده و همچنین زباله را نریزیم.

اهمیت حفظ محیط زیست در سفر - شهرکمپ
اهمیت حفظ محیط زیست در سفر – شهرکمپ

چگونه انسان زمین دوستی باشیم؟

زمین‌ دوست‌ بودن یا حافظ محیط‌ زیست شدن کار پیچیده ای نیست. نیازی نیست حتما جایی ثبت‌نام کنیم یا کار بزرگی انجام بدهیم. کافی است سبک زندگی‌مان را به‌گونه‌ای تغییر دهیم تا آسیب کمتری به محیط‌ زیست و زمین وارد کنیم. مشکل اینجاست که خیلی‌ها دوست دارند حافظ محیط‌ زیست خود باشند؛ اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند.

در طول روز فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم؛ کارهایی که معمولا به عادت تبدیل شده‌اند. احتمالا برخی از آنها چندان مطابق با اصول اهمیت حفظ محیط زیست در سفر نیستند. با کمی تغییر در رفتارهای روزانه‌مان می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم. و در عین حال انسان زمین دوستی باشیم.

یکی از بزرگان محیط‌ زیست می‌گفت: «سفر ایدئال به طبیعت سفری است که پس از بازگشت، هیچ اثری از حضور شما در آنجا دیده نشود.» هر چند عمل به این توصیه شاید دشوار به نظر برسد؛ اما ممکن است. اگر به سفر می‌روید، برای کاهش ردپای خود در هنگام سفر، چه به طبیعت و چه به سایر شهر‌ها و حتی کشورها، کافیست راهکار‌ های بیان شده را به کار ببندیم و در دفعات بعدی سفر نیز از طبیعت نهایت را لذت ببریم.

اهمیت حفظ محیط زیست در سفر - شهرکمپ
اهمیت حفظ محیط زیست در سفر – شهرکمپ

علت اهمیت حفظ محیط زیست در سفر

محیط زیست با رفتار انسان در تعامل است، وضعیت محیط اطراف نقش مهمی در ادامه روند زندگی انسان و سلامت دارد.

برای مثال آلودگی هوا منجر به بیماری های تنفسی از جمله آسم و برونشیت می‌شود. همینطور کیفیت مواد خوراکی و آشامیدنی نیز حائز اهمیت است. در واقع با خوردن غذاهای ناسالم و آلوده سموم وارد بدن شده که همین امر میتواند بسیار خطرناک باشد.

در نتیجه وجود یک زندگی سالم وابسته به محیط سالم است. پس نحوه‌ی برخورد ما با طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تاثیر مستقیمی بر تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی داشته و ممکن است مشکلات جدی و غیرقابل جبرانی برای منابع طبیعی به وجود آورد.

آموزش حفاظت از محیط زیست نه‌تنها یک کار خوب، بلکه موضوعی حیاتی برای آینده‌ی فرزندان و طبیعت است. به یاد داشته باشید که شما و رفتارتان الگویی بسیار خوب برای بچه‌ها هستید. پس برای ایجاد رابطه‌ی مثبت بین محیط زیست و کودک، آگاهانه فرصت‌هایی را برای آن‌ها فراهم کنید.

اهمیت حفظ محیط زیست در سفر - شهرکمپ
اهمیت حفظ محیط زیست در سفر – شهرکمپ

طبقه بندی آلودگی محیط زیست

موادی که باعث آلودگی محیط می‌شود و تاثیرات مخربی بر اهمیت حفظ محیط زیست در سفر دارند با عنوان آلاینده شناخته می‌شوند. این آلاینده ها به سه دسته جامد، مایع، گاز تقسیم میشوند.

گروهی توسط فرآیند طبیعی تجزیه میشوند اما تجزیه برخی بسیار کند پیش میرود.مواد پلاستیکی جزو این دسته اند که خطرات جدی برای انسان ها سایر حیوانات در پی دارند.

آلودگی فقط محدود به خاک و هوا نمی‌شود بلکه آلودگی آبی به مراتب مهم تر است. و موجب انقراض موجودات آبزی شده و یا از طریق وارد شدن بر زنجیره غذایی،در بدن انسان اختلال ایجاد نماید.

آموزش حفاظت از محیط زیست نه‌تنها یک کار خوب، بلکه موضوعی حیاتی برای آینده‌ی فرزندان و طبیعت است. به یاد داشته باشید که شما و رفتارتان الگویی بسیار خوب برای بچه‌ها هستید. پس برای ایجاد رابطه‌ی مثبت بین محیط زیست و کودک، آگاهانه فرصت‌هایی را برای آن‌ها فراهم کنید.